Groente en fruit. Als het goed is ben je er als kind al mee opgevoed. Groente was vies, fruit was lekker. Hoe zit dat nu? Neem je voldoende?!

Ik lust ze inmiddels eigenlijk allemaal. Elke groente, groen of niet. Natuurlijk heb ik zo mijn voorkeuren, maar zeker als het op de juiste manier is bereid lust ik het. En hetzelfde geldt voor fruit.

Ja het is gezond en ja het geeft je energie. Ik kan niet zeggen dat ik 2 ons groente en fruit per dag eet. Meestal is het een stuk meer. Zowel bij het ontbijt, als de lunch en het avondeten.

En groente hoeven natuurlijk niet alleen maar bij het avondeten. Denk bijvoorbeeld ook eens aan een lekkere salade als lunch, of van mijn part zelfs bij het ontbijt. Niemand verplicht jou om yoghurt of brood te eten. Probeer eens een smoothie waarin een flinke hand (diepvries) boerenkool en/of spinazie in zit en een stuk bleekselderij. Als je daar vervolgens een appel of sinaasappel of een handje rood fruit bij stopt smaakt het nog lang niet zo gek!

En waarom groente en fruit? Wat maakt dat ze zo belangrijk zijn? Nou, de vele vitamines, mineralen, vezels en andere nutrienten die je lichaam ontzettend goed kan gebruiken om lekker in balans te zijn en te zorgen dat jouw lijf zo optimaal mogelijk werkt. Het zorgt dat de interne processen goed (blijven) werken en dat je zo veel als mogelijk aan energie krijgt.

Geloof jij in de schijf van vijf, of ben je zelf aan het uitzoeken wat goed is voor jouw lichaam? Zelf kan niet tegen lactose/melk en gluten/tarwe, dus dan vallen er al twee af. We eten bijna geen vlees, dus dat was weer een schijf. Maar de andere gaan zeker goed.

Uiteindelijk komt het er op neer: Wat heb jij nodig om zoveel energie als mogelijk te hebben om te kunnen doen wat je wilt?